Frekvent gasbildning - hur kan man förebygga detta?

Frekvent gasbildning - hur kan man förebygga detta?

Frekvent gasbildning och dess pinsamma effekter - fisar eller rapningar - är ett tecken på avvikelse i matsmältninge. Dessa kan associeras med sjukdomar i mag-tarmkanalen, men ofta är orsaken dieten.

En del av kolhydraterna som konsumeras är inte smälta och går in i tjocktarmen där de utsätts för verkan av tarmbakterier. Dessa orsakar jäsning, under vilka gaser visas. Deras obehagliga lukt är ett resultat av koldioxid, metan, väte och kväve. Syre tillföres tillsammans med i luften ger en ytterligare ökning av volymen av fermentationen och gaser. Därför får man en känsla av överbeläggning och ”mättnadskänsla” inne i buken och eventuellt kan det framkomma intestinala kramper och andnöd i samband med det sträckta membranet.

I motsats så är rapningar ett sätt att ta bort luft som kommer med in i magen när vi äter, dricker eller röker. Svald luft elimineras bäst när kroppen i upprätt läge (därav god vana att efter middagen gå på promenader).

Förutom att uppblåshet orsakad av sjukdom ( pankreasinsufficiens, brist på laktas - det enzym ansvarar för att smälta mjölk och derivat, orolig mage eller tarm) är den vanligaste orsaken till obehag, dålig kost och dåliga matvanor.

Mest Gasbildande är:

Socker oligosackarider - finns i bönor, kål, broccoli, brysselkål, ärtor och linser.

Laktos eller mjölksocker som finns i - kan öka utsöndringen av gas till åtta gånger mer; i 1/3 av personer över 60 års ålder finns det ingen laktas enzym som konsumerar det,

stärkelse som finns i vete, havre, majs, potatis, bröd och pasta,

vissa lösliga fibrer - betaglukaner i kli och pektin i äpplen, kommer till tarmen endast delvis smält och det kan vara en grogrund för bakterier som är gasbildande.

Förhindrande av frekvent gasbildande hjälper vitlök och ingefära, eftersom de leder till sönderfall av gasbubblor som ackumuleras i magen och tarmarna. Liknande effekter har vissa kryddor - spiskummin, fänkål, mejram och koriander.