Sätt att hantera hungerskänslorna under en viktminskningskur

Sätt att hantera hungerskänslorna under en viktminskningskur

Vill du tappa vikt snabbt, men kan inte klara av de kontinuerliga hungerattackerna? Läs våra tips och lär dig att behärska viljan att småäta under en diet!

Hungerattacker under kvällstid är den enklaste vägen till fetma: genom att äta en stor kaloririk måltid gör att vår organism inte kan ta till vara på den stora mängd energi som leveras till vår kropp vilket gör att den energin ackumuleras i form av fett. För att förhindra detta är det viktigt att följa några enkla regler:

  1. Ät fem eller sex måltider om dagen: tre stora och två eller tre mellanmål.

  2. Se alltid till att intervallet inte överstiger 3 timmar.

  3. Drick minst två liter vatten om dagen.

  4. undvik att äta produkter med högt glykemiskt index.

  5. Ät fullkorn och kost rik på fibrer.

  6. I händelse av att man drabbas av hungerattack så drick vatten, osötat örtte eller ta en frukt.

Om hungern kvarstår kan du äta råa och kalorifattiga grönsaker som morötter, paprika, gurka eller en sallad med lite olivolja. Frukt är också tillåtet men på grund av det större antalet kalorier så rekommenderas man att konsumera frukt med mycket vatten som jordgubbar, vattenmelon, hallon, grapefrukt eller vinbär. Ett bra mellanmål mellan måltiderna kan vara grönsakssoppa utan kött och grädde. Man bör definitivt överge snabba mellanmål som innehåller mjöl och mycket socker. Om ovanstående tips inte ger någon önskad effekt så är ett bra råd att besöka en dietist som kan hjälpa oss att sätta upp en meny på ett sådant sätt som gör att vi på ett så effektivt sätt som möjligt minimerar risken av att drabbas av hungerattacker.