Sömnlöshet under graviditeten - vad kan man göra? 

Sömnlöshet under graviditeten - vad kan man göra? 

Sömnlöshet är ett problem som tillsammans med utvecklingen av fostret påverkar ett ökande antal gravida kvinnor. Skälen till sömnlösheten kan vara många men det finns sätt att klara av det. 

Vad orsakar sömnlöshet?

Den första tiden av graviditeten så har man inte problem med sömnlöshet. Denna tiden har kvinnorna inte problem med att gå och lägga sig och samtidigt så vill man inte gå upp på morgonen. Dock så kommer varje gravid kvinna under de kommande månaderna få räkna med flera sömnlösa nätter. 

Den främsta orsaken till bristen på sömn är den växande magen som stör mödrar att finna en bekväm ställning till att sova. Många kvinnor klagar också på att andra åkommor relaterade till graviditeten inte tillåter dem att sova lugnt. Det handlar bland annat om kramper, täta toalettbesök på grund av trycket från livmodern på blåsan och andningsproblem när livmodern trycker på membranet. Många mödrar har också klagat på den ökade aktiviteten hos barnet på natten. Sparkar av barnet är också en anledning till att man vaknar. 

Hur kan man hantera sömnlösheten? 

Tyvärr finns ingen enskild mirakulös process varigenom positionen i bädden gör att man omedelbart kommer att somna. Däremot kan vi förbereda både oss själva och det utrymmet där vi sover för att vilan ska bli trevlig. 

Först av allt ska vi komma ihåg att sovrummet ska vara vår tillflyktsort. Därför bör vi inte utföra pappersarbete eller utföra svåra diskussioner med vår partner där. Innan man somnar ska man försöka ventilera rummet och se till att temperaturen inte överstiger 21 grader celsius. Persienner och gardiner bör stängas så vi inte blir störda av ljuset från gatan. 

Om vädret är fint kan det vara värt att på kvällen gå ut på en kort promenad som gör att vi syrsätter vår organism. Istället för en snabb dusch kan man ta ett varmt avkopplande bad och innan vi går och lägger oss dricka ett glas citronmeliss. Det finns ingen bekväm ställning vilket är ett stort obehag men det är bäst att försöka sova på vänster sida eftersom den positionen förbättrar blodflödet i vår kropp vilket gör att man lite lättare kan somna.