Vätskeansamling i organismen - hitta orsaken och bli av med svullnader

Vätskeansamling i organismen - hitta orsaken och bli av med svullnader

Värme, kommande menstruation eller dålig kost kan orsaka överdriven ansamling av vätska i kroppsvävnande. Som ett resultat känner vi oss tyngre, tröttare och lättirriterade samt att vikten en dag kan visa några kilo mer. 

Vätskeansamling i kroppen kan vara ett symptom på sjukdom. Detta kan visas hos människor som har problem med hjärtsvikt, åderbråck, pga trombos, lever och njursjukdomar, såväl som i fall med hypotyreos. Vätskeansamling i kroppen kan också vara en bieffekt av vissa mediciner. Om vi har en betungande ansamling av vätska som påverkar oss permanent så bör vi besöka läkare. Men om vi istället påverkas lite då och då så bör vi se över vår kost och livsstil. 

För lite eller för mycket vatten?

Det kan tyckas att om vi begränsar intaget av vätska så bör vi åtgärda problemet. Men vi är då långt ifrån sanningen. Kroppen håller kvar vatten i kroppen när den känner av att kroppen har för lite vätska. Om vi en dag tar in mindre än en lite vätska ansamlas vatten i vävnaderna eftersom det är kroppens sätt att försvara sig mot uttorkning. Att dricka drygt 2 liter vatten per dag förhindrar denna reaktion. Under varmt väder eller ökad fysisk aktivitet så ökas efterfrågan på vatten. Det är viktigt att ofta ta in vätska men gärna inte för fort utan i små klunkar. Att dricka för stora mängder vatten under en och samma gång gör att vi bidrar till ett läckage av mineraler i kroppen.
 

Natrium , kalium och protein

En orsak till vätskeansamling i kroppen kan vara att vi får i oss för mycket natrium. Vi konsumerar den tillsammans med högförädlade produkter som snacks, konserver, såser och maträtter från pulver, färdigprodukter eller snabbmat. Genom att eliminera dessa från din kost och istället lägga till grönsaker och frukt bidrar till att vi kan upprätthålla balansen med vätska i kroppen. Det är också bra att begränsa användandet av salt i matlagningen som också bidrar till en bättre balans av vätska i kroppen. Det är bra att lägga till livsmedel som är rika på kalium i vår kost: tomater, baljväxter, apelsiner, bananer, potatis och fullkornsbröd. Det är mycket viktigt för kroppen att hitta rätt balans i en koncentration av de viktigaste elektrolyterna med andra ord natrium och kalium. Efterfrågan för en vuxen människa på elektrolyter är lämpligen mellan 1500 mg och 4800 mg per dag. I fallet med natrium är det inte mer än drygt en tesked per dag. Tyvärr äter vi idag en hel del dolt natrium i vår kost långt över den normen. 


Hormonell obalans

en annan orsak till lagring av vatten i vävnaderna är ökning av östrogennivåer i kroppen. Därför karakteriserar sig svullnad eller tyngt inför en menstruation eller när man tar p-piller. Det hjälper då att dricka mycket vatten och örtteer, och ha sunda matvanor.